«Dnmf organiserer maskin og elektrooffiserer i hele den norske sivile flåten fra ferge og lokalfart, kystfart, fiskeri og havbruk, rigger og flyttbare innretninger, offshore service skip og tradisjonell utenriksfart inkl cruise mm.»
I artikkelen (19.9) fremgår det en bekymring fra kommunepolitikerne om regulariteten av fergene. Rederiet Fjord1, peker på forbundene som organiserer sjøfolkene om bord som ansvarlige for situasjonen. Videre problematiseres det at manglede dispensasjoner fra HMS-regelverket som årsak til utfordringene lokalt i fergefarten.
Dnmf og våre medlemmer opplever å bli ansvarliggjort for at fergene fra 1. oktober eventuelt ikke kan driftes som forventet. Det er en meget drøy påstand som Dnmf på det sterkeste tar avstand fra.
Hviletidsbestemmelsen og annet HMS-regelverk er der for å beskytte arbeidstaker, og sikrer de ansatte et trygt og sikkert arbeidsliv. De bidrar også til å sikre skipet, trygge passasjerer om bord og frakt. Regelverket er derfor til for å overholdes.
Dnmf støtter begrensningen i dispensasjonsadgangen. Regulariteten i fergefarten skal ikke gå på bekostning av medlemmenes helse, hverken på kort eller lang sikt.
Det gjennomføres et teknologiskifte drevet frem av kravene til 0- og lav-utslipp som følge av det grønne skiftet. Dette innebærer blant annet at det tas i bruk nye energiformer om bord. De fergene vi her snakker om, er el-ferger som innebærer økt brannfare og økt krav til kompetanse om bord.
Helse-, miljø- og sikkerhetsregelverket er til for å holdes. En næring og drift av fergefarten som baserer seg på at arbeidstakerne skal betale for dette med sin helse tar vi i Det norske maskinistforbund sterk avstand fra. Rederiene må selv ta ansvaret for å rekruttere nødvendig antall ansatte og innrette driften deretter. Politikerne må gjennom sine anbudsutlysninger legge inn nødvendig krav til bemanning og kompetanse, slik at det ikke er det rederiet som tilbyr lavest bemanning som får anbudet.
Ansvaret ligger hos politikere og rederier!
De ansatte strekker seg langt for at samfunnsoppdraget skal kunne gjennomføres, men de betaler ikke med helsa som innsats.
På vegne av det norske maskinistforbund,
administrerende direktør Hege-Merethe Bengtsson