Formannskapsmøtet onsdag 11/9 startet med informasjon fra Fjord1 og fra fylkeskommunen med ferjeteamet i Fram drift og vegdrift Sunnmøre.
Det ble en selsom opplevelse for en som er litt mer enn middels opptatt av god kvalitet for brukerne av sambandet.
La oss begynne med beredskapsferga. Som vi vet tok Sjøfartsdirektoratet bort dispensasjonene på hviletidsbestemmelsene rett etter nyttår noe som førte til 12-timersskift og forsinkede førsteavganger på B-ferga hvis det hadde vært ambulansetransport i løpet av natta, nå var vel det til og leve med da det bare resulterte i 20 minutters forsinkelse.
I løpet av sommeren ga departementet sjøfartsdirektoratet beskjed om å lempe på regelverket og gi ny dispensasjon på hviletidsreglene på alle nye søknader, det ville løse problemene trodde de fleste, mannskapet på ferga så ingen problemer med noen utrykninger i løpet av natta så lenge de gikk på 24-timersskift, dette var spesielt viktig fra 1/10 på vinterruta med bare én ferge, ingen av de første avgangene ville bli berørt hvis det ble en ambulansetur i løpet av natta.
Så kom bomben, de ansattes fagforeninger sa nei til løsningen, det hadde vært et tilfelle på et annet samband hvor det hadde vært tre utrykninger i løpet av en natt og mannskapet var på jobb i over 20 timer som ikke var akseptabelt, jeg forstår den men hvor stor er sannsynligheten for at det vil skje? Jeg vil anta at den er minimal men det er som det er, uansett må man finne en løsning og det haster med bare et par uker til vinterruta starter.
Samme kveld kontaktet jeg mine folk i samferdsel i fylket og på stortinget som ble relativt overrasket da de trodde at hviletidsproblematikken på beredskapsferga var løst og hadde ikke fått informasjon om at fagforeningene hadde sagt nei, og dette gjelder ikke bare Eidsdal-Linge men alle fergesamband. Uansett så har dette fått stor prioritet på fylkes- og stortingsnivå og det jobbes med å finne en rask løsning, jeg skal ikke komme inn på hvilke alternativer man har, men kan si at de finnes og vil bli kostbare.
Så til lokale problemer, først pendlerpass hvor de mente at behovet var borte med de nye fergene. Jeg vil si at det er et mindre behov men det er for tidlig å si basert på erfaringene med bare én sesong som dessuten har hatt redusert trafikk pga stengingen av Trollstigen.
Uansett vil det være et behov for pendlerpasset hvis en ferge faller ut av sambandet noe som vi av erfaring vet at kan skje.
Så skilting og informasjon og da med vekt på oppstillingsplassen i Eidsdal hvor det er relativt stor forvirring og usikkerhet om hvordan dette fungerer blant turistene som skaper uheldige situasjoner. Folket fra fylkeskommunen sa at dette ville de ikke gjøre noe med.
Det samme kan man si om avkjøring fra fergene hvor kjøretøyene bare blir vinket av gårde samtidig uansett hvilken fil de står i, noe som skaper farlige situasjoner på vei ut av ferga og inn på fv 63. Her er det bare et tidsspørsmål før det vil skje en ulykke.
Ifølge Fjord1 sin representant var årsaken til at de gjør det på denne måten et uhell på et annet samband hvor en fra mannskapet ble påkjørt av en bilist som sto i en fil som ble holdt igjen.
Den samme representanten fra Fjord1 sa ganske bastant at det ikke ville bli noen videre diskusjon om dette temaet. Vel – jeg er ikke så sikker på det. Om dette er en ny policy fra Fjord1 sin side eller representantens meninger vet jeg ikke, men det er uansett et totalt knefall som vil føre til rene vill vest-tilstander på ferga og oppstillingsplassene. Selvfølgelig skal man ivareta mannskapets sikkerhet men man skal også ivareta sikkerheten til brukerne, her burde finnes andre og bedre løsninger som ivaretar begge parter.